Storytelling: kracht van jouw bedrijfsverhaal
Storytelling – letterlijk verhalen vertellen – is niet zomaar ‘een verhaal’ vertellen. Het is een bewezen marketingtechniek voor het vertellen en omschrijven van het verhaal van jouw bedrijf. Simon Sinek heeft de zogenaamde golden circle bedacht. Deze cirkel bestaat van buiten naar binnen uit de volgende lagen: WAT (doe je precies), HOE (doe je dat) en WAAROM (doe je wat je doet, wat is jouw doel vanuit je hart)?
Start with why
Als ik met bedrijven in gesprek ben, zijn de lagen ‘WAT’ en ‘HOE’ goed te omschrijven. De waarom-vraag blijkt lastiger. Antwoorden die ik dan wel eens krijg zijn: ‘Tja, waarom doe ik wat ik doe…?, ‘Om geld te verdienen.’ of ‘Ik heb het bedrijf overgenomen van familie’. Natuurlijk werken we allemaal om geld te verdienen en is het vaak zo dat bedrijven overgaan naar de volgende generatie. Dit zijn geen drijfveren of ambities vanuit je hart.
De kunst is om als ondernemer een laag dieper (durven) te gaan en je passie helder te krijgen. Dan kun je vanuit je hart vertellen WAAROM je doet wat je doet, mensen raken, inspireren, binden en als merk/bedrijf het verschil maken. Een verhaal vanuit je hart is echt, authentiek en dat voel je. Simon Sinek laat met zijn model zien dat de ‘waarom’ het belangrijkste element is in communicatie. Zijn credo is dan ook: ‘Start with why’.
Mijn waarom: passie voor taal en schrijven
Ik krijg er energie van om vanuit gevoel en mijn passie voor taal en schrijven ondernemers te ontzorgen en teksten met ‘zin’ te schrijven. Teksten die scoren én een goed gevoel geven.
Benieuwd wat ik voor jouw bedrijf kan betekenen?
Wil jij jouw bedrijfsverhaal helder krijgen of professionaliseren? Of ben je toe aan een volgende stap in de marketingcommunicatie van je bedrijf? Ik denk hierover graag met je mee. Bel of mail voor een vrijblijvende afspraak. Hopelijk tot binnenkort!